Obec Louka
ObecLouka

Lipovsko-Loucký viadukt

Navážka zeminy jednoho z břehů viaduktu. Foto Ing. Josef Šeda, repro sbírka Lajos

Jednou z pozoruhodných staveb, které jsou dokonale ukryty mezi mohutnými stromy a svoji monumentálnost nám takto skrývají, patří i Lipovský-Loucký viadukt. Jde o objekt, který ve svém okolí nemá obdoby, ale své konstrukčně příbuzné bratry má na druhé straně Bílých Karpat, na hranicí přeťaté trati Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom.

 

Historie této železnice je spjata se vznikem Československa, změnou hlavních dopravních proudů a potřebě zkvalitnění a zkapacitnění spojení ve směru východ - západ. Stavba byla uložena zákonem č. 235 z roku 1920, začala výkopem vrcholového tunelu v létě 1923 a o rok později se rozběhly zemní práce na prvním stavebním úseku do Myjavy. Práce, ač prováděné vesměs ručně, bez těžké techniky, pokračovaly i v členitém terénu poměrně rychle a tak už koncem léta 1926 koleje normálního rozchodu vedly až k tunelu pod Poľanou. Nebránilo jim ani široké údolí říčky Veličky, která pramení v úbočí vrcholu Bílých Karpat - Velké Javořiny. Přes údolí se totiž překlenul most, tvořený pěticí mostních polí s příhradových konstrukcí. Byl nazván podle blízké obce Lipov, kde byl zřízena i stanice - tedy Lipovský viadukt, i když je podstatně blíže menší obci Louka.

Stavbu druhého oddílu mezi Lipovem a Velkou nad Veličkou pro Ústřední stavební správu prováděla firma František Schön a synové v Praze. Kromě rozsáhlých zemních prací, které obnášely jak hloubení zářezů, tak navážení náspů, patřila i výstavba viaduktu. Ten je tvořen čtveřicí železobetonových pilířů a dvojicí opěr, které jsou z estetických důvodů obloženy kameny. Tři prostřední pole mají délku 49,2 m a vyrobily je Vítkovické železárny. Dvě krajní pole s nižší mostovkou jsou dlouhá 24 m a jejich výrobcem je Teplická strojírna. Délka viaduktu je 209 m, největší výška pak 23 m.
Pravidelný provoz na úseku Lipov - Myjava začal 8. 12. 1927, na celé trati pak 1. 9. 1927. Trať byla dána do provozu, ale ač stavěna podle parametrů hlavních tratí, nikdy se zde v plné míře nerozvinula doprava, odpovídající kladenému důrazu v době výstavby a otevření. Vedla mimo hlavní rychlíkové tahy, míjela důležitá centra. Hodila se spíše jako odklonová trasa. V osobní dopravě měla vždy charakter regionální, i když v kratších obdobích zde rychlíky skutečně jezdily. Daleko větší význam měla v nákladní dopravě - po spíše slabším období první republiky přišly zatěžkávací zkoušky v období druhé světové války a pak při poválečné obnově. Asi největší vytížení měla trať od války do konce 80. let. Tehdy dosáhla dopravního maxima, ale pomalu se některé tranzitní vlaky začínaly odklánět na elektrizované úseky - i když i zde měla někdy v X. pětiletce proběhnout elektrizace. Propad dopravy po roce 1989 a brzké rozdělení Československa udělalo z této spojnice trať regionálního významu s čím dál mizivější nákladní dopravou a poměrně stabilní osobní dopravou.

 

Lipovský viadukt utrpěl velmi těžké šrámy ani ne jako dvacetiletá stavba a to když ustupující německá vojska za sebou likvidovala, co mohla. Destrukční četa Wehrmachtu odpálila 12. 4. 1945 všechna pole a trať tak na rok přerušila. Bylo zde více škod, ale tato byla nejtěžší. V roce 1946 byl viadukt obnoven a tak významné události byl přítomen i tehdejší ministr železnic, generál Antonín Hasal.

 

Dnes je viadukt jedinou stavbou svého druhu na moravské části "Čachtické trati" a i přes značné obrostení na něm lze dělat zajímavé záběry. Na první pohled není všední a každodenní provoz nijak záživný, ale delší pozorování už přineslo určité výsledky a pozornosti se nemohl vyhnout ani při různých zvláštních jízdách, které se na této malebné horské dráze konají poměrně často. Popřejme tedy skoro devadesátiletému dědečkovi dlouhá léta, pevné zdraví a patřičné vytížení zdejší dopravou.

Zdroj: railtrains.sk

Text: Lajos

Foto: Ing. Josef Šeda, Lajos

 

Datum vložení: 20. 1. 2021 12:04
Datum poslední aktualizace: 20. 1. 2021 12:16
Autor:

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Facebook

logo

Aktuální počasí

dnes, pátek 26. 4. 2024
slabý déšť 9 °C 3 °C
sobota 27. 4. slabý déšť 12/5 °C
neděle 28. 4. slabý déšť 19/7 °C
pondělí 29. 4. zataženo 21/11 °C

Svátek

Svátek má Oto

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Světový den duševního vlastnictví
  • Mezinárodní den vzpomínky na Černobyl

Zítra má svátek Jaroslav

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Nechť si duben sebelepší bývá, ovčákovi hůl přec jen se zasněžívá.

Pranostika na akt. den

Slepice kváčí, kohouti pějí, sedláčkové hrách a oves sejí.

Další

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:5
DNES:321
TÝDEN:1499
CELKEM:380829